18 septembrie 2017

Studiu JLL: Câți bani dau companiile pentru a atrage angajații?

Spațiul de lucru pe care companiile îl oferă angajaților a devenit un element esențial în atragerea și retenția talentelor, ceea ce se reflectă și în costurile alocate pentru amenajarea birourilor, care variază între 300 și 800  euro/metru pătrat, în funcție de proiect și de domeniul de activitate al beneficiarului.

Studii recente au demonstrat că mediul de lucru a devenit mai important în alegerea unui loc de muncă decât pachetul salarial, motiv pentru care companiile sunt dispuse să investească sume apreciabile în amenajarea spațiilor de muncă.

”Dezvoltatorii, investitorii și chiriașii acordă o atenție din ce în ce mai mare amenajării spațiilor de birouri, în contextul modificărilor obiceiurilor și așteptărilor angajaților la și de la locul de muncă. Astfel, vedem o intensificare a cererii pentru astfel de proiecte, în încercarea companiilor de a oferi cele mai bune condiții de lucru pentru angajați. În funcție de facilitățile și serviciile incluse, companiile sunt dispuse să cheltuiască până la 800 euro/mp doar pentru amenajarea spațiilor de birouri”, a declarat Cezar Florea, Associate Director, Head of Project and Development Services JLL Romania.

fit-out cost in EMEA

Bugetul pentru amenajarea spațiilor de birouri diferă în funcție de domeniul de activitate al chiriașilor. Cele mai mari bugete sunt alocate de companiile din domeniul IT&C, unde lupta pentru atragerea talentelor este acerbă.

Obligațiile privind investițiile în amenajarea birourilor pot fi diferite în funcție de termenii agreați în contractul de închiriere. În unele cazuri, proprietarii clădirilor de birouri își asumă aceste costuri, ceea ce se va reflecta în nivelul chiriei, în timp ce în alte situații, chiriașul este responsabil cu aceste cheltuieli.

”În ambele cazuri vedem o profesionalizare prin externalizarea coordonării acestor proiecte către companii specializate de project management, care pot oferi consultanță tehnică și recomandări având în vedere experiența acumulată în cadrul proiectelor anterioare. Nevoile proiectelor variază foarte mult, iar ceea ce clienții apreciază cel mai mult este expertiza pe care o poate oferi o echipă de project management”, a adăugat Cezar Florea.

Chief Happiness Officer, o nouă poziție în companii? 

Cezar Florea (7)Potrivit unui studiu JLL realizat la nivelul EMEA, costul mediu de amenajare a spațiilor de birouri din București este comparabil cu cel din alte orașe din Europa Centrală și de Sud-Est, în condițiile în care o companie plătește în Praga 530 de euro/mp, iar în Varșovia și Budapesta, costul ajunge la 500 euro/mp. Costurile cresc însă în Europa de Vest, până la 880 de euro/mp în Londra, la 835 euro/mp în Frankfurt sau la 805 euro/mp în Amsterdam.

”În ciuda evoluției tehnologice și a creșterii nivelului de automatizare la care suntem martori în sectorul imobiliar, factorul uman rămâne elementul central din clădirile de birouri. Spațiul de lucru pe care o companie îl pune la dispoziție angajaților poate avea impact direct asupra nivelului de satisfacție și de productivitate la locul de muncă”, a adăugat Cezar Florea (foto).

Designul și configurarea locurilor de muncă, precum și strategia legată de real estate vor evolua astfel încât experiența umană să fie în centrul spațiilor moderne de lucru, arată studiul Future of the Work realizat de JLL.

”Înțelegerea ecosistemului în care operează și lucrează angajații a devenit critic pentru succesul și performanța afacerii, având în vedere că implementarea doar a unor soluții estetice în spațiile de birouri nu mai este suficientă pentru a atrage și reține talente. Angajații vor un spațiu care să-i inspire, să le permită munca în echipă, iar cerințele merg până la asigurarea unor zone dedicate pentru servicii medicale sau pentru relaxare, precum săli de siestă sau de meditație, săli de consultații medicale – nutriționist, estetician etc”, reiese din studiul Future of the Work.

În acest context, la nivelul companiilor a apărut preocuparea înființării unui nou post de lucru, respectiv acela de director însărcinat cu fericirea angajaților.

”Crearea unei poziții dedicate exclusiv stării de bine a angajaților devine o provocare primordinală pentru companiile din întrega lume. Înființarea postului de manager însărcinat cu fericirea angajaților (Chief Happiness Officer) este dorită de 33% dintre angajații intervievați în studiu. Acest manager ar trebui să se ocupe exclusiv de starea de bine a angajaților și de asigurarea unei experiențe plăcute la locul de muncă.  Ideea a stârnit reacții pozitive în țări precum India, SUA, Africa de Sud și China. Cel mai puțin convinși de importanța unui astfel de manager sunt angajații din Olanda, Japonia, Franța și Germania”, mai reiese din raport.

Citeşte şi:

Scris de: Andrei Panait - Senior editor

în categoria: ,


Spune-ţi părerea


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *