13 martie 2015

Cu Ovidiu Șandor despre agenți și agenții

Am stat de vorbă cu antreprenorul timișorean, dezvoltator al unor clădiri office devenite repere, despre experiența sa cu agenții imobiliari din segmentul rezidențial.

Ovidiu Sandor 3_600x600Ca orice persoană care vrea să-și cumpere o casă – sau să-și vândă locuința –, și Ovidiu Șandor, antreprenor, dezvoltator, alături de fondul de investiții NEPI, al parcurilor office City Business Centre din Timișoara și The Office din Cluj, a avut de-a face cu agenți imobiliari.

Antreprenorul spune că, în privința brokerilor imobiliari, a avut două genuri de experiențe: cu agenții imobiliari din România și cu agențiile imobiliare din Suedia, țară în care a locuit pentru o vreme. ”Am comparat serviciile prestate de agenția imobiliară în Suedia – nu întâmplător spun «agenția» și nu «agentul» – , cu serviciile prestate de agenții imobiliari din România – și nu întâmplător spun «agenți» și nu «agenție»”, spune Ovidiu Șandor (foto stânga).

În Suedia, omul de afaceri a vrut să vândă un apartament, moment în care a apelat la o agenție imobiliară. ”Agenția a prestat o gamă întreagă de servicii: a venit, a văzut locuința, apoi ne-a transmis că o poate marketa către un anume tip de client, cu o anumită valoare de piață”, povestește antreprenorul, adăugând că reprezentanții agenției au identificat și câteva mici lucrări de renovare care, odată făcute, au crescut prețul de vânzare cu de trei ori suma investită în ele.

A urmat vizionarea apartamentului. ”Într-o duminică, la o anumită oră, au fost invitați toți clienții potențiali. Pentru această vizionare au făcut ceea ce se numește «home styling»: au reorganizat lucrurile în casă, au scos anumite obiecte de mobilă ca să creeze mai mult spațiu. În cazul nostru, întrucât ținteau o familie cu copii, au amenajat un colț în acest sens, au adus câteva obiecte decorative, au creat un fel de scenografie pentru apartament, atunci au și fotografiat locuința”.

După vizionare, au fost câteva familii interesate, iar agenția a organizat un fel de licitație între ele. ”În final, am ales să vindem către o anumită familie, agenția a luat legătura cu banca noastră, cu cea a cumpărătorului, a întocmit contractul de vânzare-cumpărare, ne-a chemat pe toți la bancă în momentul în care actele erau pregătite, noi am semnat. Tot agenția s-a ocupat de tot ceea ce înseamnă înregistrări la autorități. Pentru toată lumea a fost un proces extrem de simplu: și pentru noi și pentru cumpărători. Agenția a creat plusvaloare pentru noi, întrucât am putut vinde apartamentul la un preț mai mare decât dacă am fi încercat să vindem singuri, plus că a fost un demers foarte facil din perspectiva timpului”, explică Ovidiu Șandor.

Comisionul agenției a fost un procent din prețul de vânzare, la care s-a adăugat un bonus, întrucât suma a depășit un anumit plafon. Așadar, faptul că a fost obținut un preț mai mare a fost benefic atât pentru client, cât și pentru agenție. ”Comisionul este perceput de la cel care angajează agenția, iar asta depinde de piață. Atunci când este o piață a vânzătorului, cu multă cerere și puțină ofertă, iau comisionul de la cumpărător; când este una a cumpărătorului și sunt multe locuințe la vânzare, lucrează cu vânzătorul. Este logic, lucrează cu partea care are mai multă nevoie de ajutor”, spune Ovidiu Șandor, care crede că, în România, agentul are mai mult un rol de interemdiere. ”Agentul are «secretul» număr al vânzătorului sau «secretul» număr al potențialului cumpărător și îi face pe cei doi să se întâlnească, ceea ce nu înseamnă neapărat o foarte mare plusvaloare. Agenția imobiliară ar trebui să înțeleagă cum poate să-și lărgească spectrul de servicii, așa încât să ajungi într-o situație în care nici nu poți să-ți imaginezi că îți asumi tu, client, bătaia de cap să promovezi apartamentul, să cauți potențiali cumpărători, să te ocupi de acte, pentru că există cineva care, pentru o sumă rezonabilă de bani, poate face treaba asta mai bine decât tine și poate să-ți genereze un preț de vânzare mai mare sau un preț de cumpărare mai mic.”.

Ovidiu Șandor spune că a avut și în România parte de experiențe fericite în privința colaborării cu agenții imobiliari. ”Am avut în România o experiență extrem de fericită, în momentul în care am căutat să cumpărăm o casă. La primele contacte, prețul cerut era mult dincolo de ce consideram noi că e rezonabil. Agentul a fost extrem de abil în a înțelege că ceea ce ofeream noi era de fapt prețul corect și a lucrat luni de zile ca să convingă vânzătorii de acest fapt”, povestește antreprenorul. ”Am avut și experiențe în care nu am simțit plusvaloarea adusă de agent. Folosesc acest cuvânt, plusvaloare, pentru că asta este ceea ce trebuie să creeze orice business. Orice agent trebuie să se întrebe cu ce poate el contribui pentru a majora nu neapărat valoarea tranzacției, ci și alte aspecte: simplitate în plus, confort în plus.”

Citeşte şi:

Scris de: Andrei Panait - Senior editor

în categoria:


Spune-ţi părerea 9 comentarii


  • Florin spune:

    Parerea mea ca este diferenta mare intre legislatia din domeniu in Suedia si cea din Romania ! De fapt in Romania nici nu prea exista ! Plus ca romanii au impresia ca pot face orice foarte bine…

  • Moraru Bogdan spune:

    In Romania, mai exact in Galati Agentia noastră oferă astfel de servicii. Diferența dintre Agentia din Suedia si cele din Romania este ca vânzătorii/cumpărătorii lasă apartamentele in exclusivitate la o anume agentie, in Romania rar se întâmpla acest lucru, de aceea nu se poate pune problema de a face aspectul mai frumos al apartamentului sau a remedia anumite defecte ale acestuia când apartamentul este lăsat spre vanzare la 100 de agenții. In plus in Suedia nu cred ca s-a pus vreodată problema ca vânzătorul sa nu-si plătească comisionul, pe când in Romanica, clientii abia așteaptă sa îți tragă țacă.

  • Domnule Moraru, in Romania exista o franciza imobiliara ce lucreaza de 8 ani numai in acest mod si acopera prin birourile sale mai multe orase. Eu am franciza pe Rm.Valcea si va spun ca nu clientii sunt problema ci profesionistii din domeniu. Eu de 8 ani lucrez astfel si nu am alta varianta de lucru catre public. Nu este usor dar nu trebuie sa cautam mereu varianta usoara. Trebuie in primul rand sa aducem plusvaloarea mentionata in articol, plusvaloare de bani, timp si stres pentru clientul pe care il reprezentam. Este sistemul Nord American, bazat pe reprezentare diferit esential de cel pe intermediere. Eu fac asta de atatia ani intr-un oras de 100000 locuitori, luand sute de reprezentari exclusive si facand sute de tranzactii. Cheia este la agentii imobiliari, sa-si respecte clientii si sa se concentreze pe servicii, pe plusvaloarea adusa. Comisionul trebuie sa fie un rezultat nu un scop in sine.

  • Daniel spune:

    Desi educativ articolul compara mere cu pere. Nimic din ceea ce se relateaza aici nu se aplica in Romania. Iar intrebarea care imi vine imediat in minte este : de ce nu a investit Dl Ovidiu Sandor in Suedia, unde totul este asezat si prestatorii aduc valoare adaugata oricarui business? Excelent spus de catre Moraru Bogdan: In Romania toata lumea stie sa faca orice si nu este nevoie sa apeleze la prestatorii de servicii.

  • Buna ziua,

    Consider ca intr-o piata imobiliara normala si echilibrata pretul tranzactiei trebuie sa reflecte valoarea de piata la acel moment. Ca proprietar, ceea mai fericita experienta cu o agentie o ai atunci cand aceasta iti evalueaza corect o proprietate, dar nu numai in bani ci si ca timp de incheiere a tranzactiei cat si ca implicare a vanzatorului pentru a realiza vanzarea( amenajari, curatenie, etc..). Dupa 20 ani de experienta in domeniu va pot spune ca agentii care au rezistat chiar in perioada ceea mai neagra a pietei imobiliare din Romania fac acest lucru iar opinia lor profesionala este una pe care te pozi baza. In continuare exista insa un decalaj intre aceasta si dorinta vanzatorului care vrea sa vanda mai repede, fara batai de cap si la un pret mai mare. Pe de alta parte agentul are rolul de a tempera si comportamentul cumparatorului care in mod evident doreste un pret mai mic si declara ca nu se grabeste. Rolul agentului este de a-i pozitiona corect cererea in piata, de a-i prezenta posibilitatile de achizitie in bugetul propus si de a-i sugera si idei de personalizare a unui spatiu in conformitate cu nevoile sale. Agentul este un intermediar care aduce plusvaloare ambelor parti dar trebuie lasat sa-si faca treaba. Exista foarte multi colegi in breasla care au aceste competente si o foarte buna reputatie. Este simplu sa-i gasesti daca intelegi ca inainte de a angaja serviciile acestuia este importanta discutia si intalnirea de cunoastere in urma careia poti hotara colaborarea sau nu si de asemenea stabili conditiile acesteia.

  • Ioana spune:

    Sunt de acord cu totul, cu o exceptie: in Romania nu agentia are dreptul de a intocmi contractul de vanzare-cumparare, ci notarul.

  • George spune:

    In calitate de manager de agentie imobiliara din anul 2003 pot spune ca si eu incerc sa ofer aceleeasi servicii clientilor.In schimb mentalitatea acestora este diametral opusa.Ei apeleaza la agentii dupa ce epuizeaza singuri toate mijloacele de vanzare/cumparare.Si in aceasta situatie majoritatea incearca ca in final sa nu plateasca comision agentiilor!Deasemenea legislatia nu permite agentiilor sa obtina o serie de acte administrative necesare finalizarii tranzactiei doar daca clientii imputernicesc la notar agentia in acens sens si multi dintre clienti refuza.Astfel incercam si noi sa desfasuram o activitate onesta dar total lasata de izbeliste dpdv legislativ.Practic nu exista nicio reglementare care sa stabileasca niste criterii minimale de functionare a acestei activitati,nici macar impunerea existentei unor studii in domeniu.Asa ca fiecare face ce vrea ,atat agentii cat si
    clientii !!!!

  • Andrei Teaca spune:

    Citesc articole ca acesta si ma minunez , oare in ce tara traieste autorul ?
    Proprietarii de imobile , in mare majoritate nici nu vor sa incerce sa lucreze corect , toti iti spun „aduceti client si va platesc eu atunci ” , bineinteles daca te-ai pacalit si te-ai dus e munca degeaba.
    Sa nu mai zic de dezvoltatori si constructori care promit marea si sarea si odata ce le-ai dus un client nu mai auzi nimic de la ei.
    Iar la cumparatori situatia este mult mai rea , am patit si am auzit nenumarate cazuri de vizite la imobile , de „ma mai gandesc” , ca apoi sa se intoarca si sa fure agentia de comsion.
    Cate vreme legea si oamenii din tara asta sunt asa cum sunt acum , nu vad o solutie .

    • Andrei Panait spune:

      Buna ziua,

      Autorul trăiește în aceeași țară ca dumneavoastră – dacă trăiți în România :). Autorul însă încearcă să se ghideze după principiul ”Fii schimbarea pe care vrei să o vezi”. Pentru a schimba ceva, trebuie, în primul rând, să îți setezi obiectivul pe care vrei să-l atingi. Acest articol exact asta își propune: să arate la ce trebuie să ajungem, prin prisma unui client potențial. Eu pot scrie, dumneavoastră aveți instrumentele cu care să înfăptuiți această schimbare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *