Nivelul de interes al unui cumpărător pentru o proprietate poate fi apreciat în funcție de modul în care acesta își prezintă oferta față de agentul imobiliar, este de părere Dan Negulescu, membru fondator al Asociației Profesionale a Agenților Imobiliari din România (APAIR) cu 19 ani de experiență în domeniu.

oferta scrisa cu depozit

„Nivelul de interes al unui cumpărător față de un listing poate fi împărțit pe mai multe paliere. Cel mai slab este cel al ofertei primite prin telefon sau prin SMS”, a declarat Dan Negulescu în cadrul cursului de Cod Etic și Inițiere Realtor pe care l-a susținut pe 19 iunie la București.

Acesta a mai explicat că nivelul al doilea de interes apare în momentul în care persoana respectivă trimite un e-mail menționând suma și proprietatea de care este interesată.

„Nu este o ofertă bună pentru că nu este angajantă. Mâine dacă nu mai cumpără, tu (n.r. agentul imobiliar) nu ai ce să îi faci”, a spus Negulescu.

Al treilea nivel de interes apare, în opinia sa, în momentul în care persoana interesată de o anumită proprietate acceptă să vină la o întâlnire cu agentul imobiliar, discută cu acesta și îi oferă în scris o ofertă pentru listingul în cauză. Dar nici de această dată oferta nu este una perfectă pentru că oricând acel posibil cumpărător poate să se răzgândească.

Nivelul al patrulea este, potrivit membrului fondator al APAIR, cel pe care agenții imobiliari ar trebui să „îl vâneze”. Este vorba despre oferta în scris cu depozit de bună-credință.

Depozitul de bună-credință este o sumă de circa 0,5% – 1% din tranzacție, pe care persoana interesată de o proprietate o pune într-un cont escrow și este păstrată în acel cont până în momentul în care:

a) vânzătorul acceptă oferta – caz în care depozitul se transformă în avans;

b) vânzătorul respinge oferta – caz în care cumpărătorul primește banii înapoi;

c) vânzătorul face o contraofertă – astfel, banii rămân în cont până în momentul în care fie cumpărătorul acceptă respectiva contraofertă, caz în care suma se transformă în avans, fie o respinge, caz în care primește banii înapoi;

d) cumpărătorul se răzgândește – în general, în cazul în care oferta cumpărătorului a fost acceptată de către vânzător, dar cumpărătorul se răzgândește, banii rămân la vânzător.

Contul ecsrow este un depozit în lei sau valută care are ca scop păstrarea unor sume de bani la o parte neutră până la încheierea unui contract sau la îndeplinirea unor condiții specificate într-un angajament scris încheiat între două sau mai multe părți, ca garanție a utilizării sumelor stric pentru destinația stabilită și ca măsură care asigură realizarea obiectivelor menționate în respectivul angajament scris.

Deși agentul imobiliar poate să aprecieze, prin exemplele de mai sus, nivelul de interes al unei persoane care face o ofertă pentru o anumită proprietate, acesta este obligat din punct de vedere etic să „transmită toate ofertele și contraofertele în mod obiectiv și cât mai rapid posibil vânzătorului”. Acest aspect este inclus în Codul Etic respectat de membrii APAIR, care are la bază principii precum respectul față de proprietate, față de consumatori și față de colegi, onestitatea, competența și integritatea profesională.

Imobiliare.ro a fost partener media pentru cursul de Cod Etic și Inițiere Realtor organizat de APAIR.

Citește și: Dan Negulescu, APAIR: Într-o piață fără reglementări oficiale și standarde profesionale impuse, Codul Etic aduce normalitate în branșa agenților imobiliari

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *