Light Dark

Cum a dezvoltat un fost agent imobiliar un soft care să îmbunătățească activitatea de zi cu zi a brokerilor.

dumitru-11Dumitru Sîrbu (foto stânga)a venit în București, din Chișinău, în urmă cu mai bine de șapte ani, la facultate și s-a văzut pus în situația de a-și găsi o locuință. ”Atunci m-am lovit prima dată de imobiliare, Am găsit, cu chirie, o garsonieră în zona Gara de Nord: 18 metri pătrați, îmi cădea tavanul în cap, era deasupra unei șaormerii, costa 500 de euro pe lună, în 2008.”

Această experiență l-a făcut pe Dumitru să intre în domeniul imobiliar, mai întâi ajutându-și colegii care aveau nevoie de o locuință. Apoi, în vara dintre primul și al doilea an de facultate, s-a angajat la o agenție imobiliară. ”Interviul de angajare a durat 15 minute, iar în prima zi de lucru am câștigat 300 de euro. Acea tranzacție, închirierea unui apartament cu patru camere din Crângași, mi-a dat un impuls pentru a merge mai departe în această meserie”, spune Dumitru Sîrbu, adăugând că nu știe nici în ziua de azi cum a reușit acea tranzacție, în condițiile de piață din anul 2009. ”Am găsit trei persoane, un cuplu și un prieten de-al lor, nu doreau neapărat acea zonă, însă i-am convins. M-a ajutat și apartamentul, chiria era 350 de euro, era într-un bloc vechi, reabilitat termic, foarte bine amenajat: jacuzzi, mobilă modernă. Proprietara pleca în două săptămâni în Italia, voia doar chiriași buni. ”

După acea vară de pomină, Dumitru s-a concentrat pe școală. În următoarea vacanță mare, s-a întors din nou la imobiliare, iar în anul trei s-a asociat cu un coleg de breaslă și a fondat prima sa companie: Etalon Real Estate. ”Am lucrat în vânzări de proprietăți ieftine, de sub 60.000 de euro. Am început să folosesc programe precum Argus sau Pitagora”, explică tânărul antreprenor. În 2010, l-a cunoscut, la ”Clubul Profesioniștilor în Imobiliare”, pe Victor Zaharia, de asemenea de loc din Republica Moldova, pe atunci branch manager la Coldwell Banker Opera. Victor i-a propus, trei luni mai târziu, să lucreze ca broker în cadrul filialei Coldwell Banker. ”La Coldwell am descoperit soluțiile de software pe care le foloseau acolo. Am avut pentru prima dată o experiență de business: oameni, marketing, office, contracte, ședințe săptămânale de planificare, o organizare foarte clară, plus că Victor este un manager foarte bun, de la el am «furat» multe în privința motivării echipei”, povestește Dumitru, care a lucrat, în 2013, pentru Imobiliare.ro, în calitate de consultant. ”CRM (Customer Relathionship Management – n.red.) a fost una dintre ideile la care m-am gândit încă de când activam ca agent imobiliar. Toate aceste idei le-am pus în aplicare acum, în 2014.”

Software-ul CRM REBS (Real Estate Business Solutions) a fost lansat în martie 2014 și în luna iulie Dumitru și partenerii săi aveau doar doi clienți din rândul agențiilor imobiliare. Astăzi, 20 de companii imobiliare cu un total de 100 de utilizatori folosesc sistemul dezvoltat de Dumitru împreună cu partenerii săi. ”Când lucram în imobiliare, făceam foarte multe lucruri rudimentare, repetitive. Ziua unui agent începe astfel: intră într-un soft, sună FSBO-urile (For Sale By Owner, mai simplu spus proprietarii – n.red.), stabilește întâlniri, se duce, prezintă serviciul său, face poze. Când se întoarce, trebuie să introducă pozele și să înceapă promovarea ofertelor. În medie, acest proces – descărcarea pozelor și promovarea – durează cam două ore”, explică Dumitru Sîrbu. ”Apoi vin contactele din partea persoanelor interesate: să zicem că sunt 100 de persoane. Potrivit unui studiu Harvard, din 100 de oameni care se interesează de un produs, doar 25 sunt gata să cumpere astăzi și acum. Doar unul tranzacționează. Sunt 75 de oameni care o să cumpere, dar nu toți acum. Restul de 25 nu o să cumpere niciodată, dar pot recomanda produsul”.

REBS LOGOÎn afară descărcatului pozelor, în activitatea unui agent imobiliar mai sunt multe alte procese consumatoare de timp. ”CRM-ul REBS optimizează toate aceste lucruri. Eu am menționat doar câteva aspecte, dar sunt în jur de 80 de astfel de procese. Noi am analizat toate aceste procese care au loc la o companie imobiliară și am încercat să le optimizăm. Scopul este să aducă mai mult business agenției”, precizează Dumitru Sîrbu, dând și câteva exemple. ”Orice client care sună pe un telefon al agenției intră automat în CRM, pe fiecare contact se adaugă tag-uri din activitatea lui profesională: are o farmacie, are un lanț de cafenele. Când apare un spațiu potrivit pentru o farmacie, dau click pe tag-ul farma și apar acolo toți clienții care activează în domeniu. Ei pot fi sunați și întrebați dacă nu au nevoie de un astfel de spațiu. Poate n-au nevoie, dar pot genera un lead mai departe. Toate contactele respectve se sincronizează și cu MailChimp-ul (platformă de mail marketing – n.red.), pentru promovare”.

Alte exemple: software-ul postează automat pe toate portalurile cu care clientul are contract, plus pe site-ul propriu, redimensionând automat fotografiile în funcție de cerințele site-urilor respective; potrivește automat cererea cu oferta; oferă agentului posibilitatea de a marca ofertele în funcție de stadiul tranzacției; în momentul în care tranzacția este încheiată și marcată ca atare, sistemul trimite un mail către managerul agenției, calculează comisionul, încheie promovarea – toate acestea în mod automat. ”Noi punem foarte mult accent în R-ul de la CRM, adică în«Relationship».Altfel, ar fi doar o bază de date”, spune Dumitru Sîrbu.

Citiți mâine, pe hub.imobiliare.ro, cât de important este networking-ul pentru dezvoltarea business-ului lui Dumitru Sîrbu și cine sunt oamenii care l-au influențat în activitatea sa.