Light Dark

Cum trăiește ”visul american” Louis Turcanu, un român care lucrează ca agent imobiliar în Florida.Louis2B

Louis Turcanu (foto stânga) ajungea în Statele Unite ale Americii în 1996, după două contracte lucrate pe vapor, la compania Carnival Cruise Lines. ”Am rămas în State, în New York, mi-am luat licența de real estate în New York, am practicat însă foarte puțin atunci. Am lucrat în restaurante, am fost general manager la câteva. În momentul în care m-am mutat în Florida, în 2007, am vrut iarăși să intru în real estate”, povestește Louis. ”Am început să cumpăr case, să le renovez și să le revând (flipping – n.red.) Nu era însă un moment bun, investițiile erau destul de mari și profitul era mic, dar am învățat mult în business. Mi-am luat licența de real estate și de trei ani practic meseria de agent.”

Louis a început prin a ”acoperi” un ”zip code” (cod poștal – în real estate-ul american această împărțire pe zone este corespondentul ”cartierelor” din România), o zonă în care se aflau aproximativ 20.000 de locuințe. ”Cel mai important, la început, este să te faci cunoscut”, spune Louis, care astăzi lucrează la Realty Associates – o companie ”tânără, dar puternică, care îmi dă tot ce am nevoie” – și în a cărui sferă profesională se află trei orașe: Boca Raton, Palm Beach și Boynton Beach.

Una dintre direcțiile vizate de Louis în business este reprezentată de investitorii de portofoliu, printre care se numără și români.”Am cunoscut cinci investitori români, printre care un constructor de case din România și un doctor din Cluj care au cumpărat proprietăți aici, am reprezentat canadieni, sunt și brazilieni în piață”, povestește Louis, precizând că acest caracter internațional al pieței imobiliare din Florida (foto jos: Palm Beach,  credit Michael Kagdis) este cel care a contribuit semnificativ la revenirea zonei după criză mai rapid decât în alte state americane.

800px-PALM_BEACH_FLORIDA_AERIAL_2011”În jur de 60% din real estate-ul din Florida este cumpărat de persoane care nu trăiesc în SUA. Unii investitori nu vor să le vândă, nici să le închirieze, ci le țin ca apartament de vacanță. Sunt și mulți care cumpără proprietăți mai mari, am un exemplu de investitor care a cumpărat o clădire cu 4 apartamente, unul îl ține pentru el și celelalte îi produc bani.”

Din punctul de vedere al prețurilor, cele mai scumpe sunt casele de pe plajă,care pot ajunge la 19-20 milioane de dolari. Urmează cele din ”rândul doi”, cu prețuri cuprinse între patru și șase milioane de dolari. Pe măsură ce te îndepărtezi de plajă, prețurile scad și ajung la 400.000, chiar și 100.000 de euro pentru un apartament.

Trei lecții pe care Louis le-a învățat în America

Importanța networking-ului

Louis spune că unul dintre cele mai importante lucruri pe care le-a învățat în America este că ”real estate-ul este despre networking, contează cât de mulți oameni cunoști”.

Fidelizarea clientului

Un alt aspect important este modul în care îți tratezi clientul. ”Eu am văzut deja ieri proprietățile pe care o să le arăt astăzi unei cliente, interesată de investiții. Una dintre ele are probleme, o să le vedem pe toate, dar dacă va vrea să o cumpere pe aceea, o să o sfătuiesc să nu o facă. Eu vreau ca peste șase luni, când va vedea că aceste proprietăți îi produc bani, să mă sune și să-mi spună: «Louis, vreau să cumpărăm încă una», pentru că știe că o să am grijă de interesul ei”,spune Louis Turcanu. Clienți fideli vin și din segmentul de cumpărători de locuințe pentru uz propriu, pentru că în SUA oamenii își schimbă locuința odată la 7-10 ani.

Colaborarea dintre agenți aduce bani

În Statele Unite ale Amercii, colaborarea dintre agenții imobiliari se traduce de cele mai multe ori în câștiguri materiale. ”Am avut pe cineva care voia să cumpere o casă înNew York, l-am trimis la un agent pe care-l cunoșteam acolo. I-a găsit locuința, a luat comisionul 3%, iar eu am primit 25% din comisionul lui ca «referral fee»”, explică Louis Turcanu.