Cu o experiență de 16 ani în imobiliare, Mirela Raicu este co-fondatoarea Esop Consulting și partener în cadrul firmei. Activând cu precădere pe segmentul office, din 2013 încoace compania este afiliată la rețeaua CORFAC International.

A absolvit Academia de Studii Economice, cu specializarea în contabilitate și informatică de gestiune. În imobiliare a ajuns după câțiva ani de activitate în domeniul vânzărilor, alături de Alexandru Petrescu – vărul său (alături de care a copilărit) și actualul Managing Partner al Esop Consulting. Mărturisește că, la fel ca în multe alte momente importante ale vieții, și în plan profesional și-a urmat intuiția, nu un plan elaborat. Astfel, în perioada când au lucrat în vânzări, ea și vărul său au avut primul contact cu domeniul imobiliar – într-un moment în care piața era cumva în formare (în jurul anului 2000). „Alexandru a văzut potențialul segmentului și a avut încredere că putem înțelege și performa în domeniul acesta. Pentru mine opțiunea a fost clar emoțională, mi s-a părut o provocare să încercăm să creăm un business de familie împreună”, povestește. Li s-a alăturat apoi soția vărului său, Irina Petrescu, care venea cu un valoros background din zona juridică.

„Găsesc o mare împlinire în sentimentul de libertate pe care ți-l dă orice muncă în vânzări, amplificat aici și de experiența antreprenorială. Reușitele te încarcă de multă energie, nereușitele te încarcă de mult know-how, sunt cea mai mare sursă de progres.”

„Îmbrățișarea” lucrurilor pe care nu le poți schimba
Recunoaște că, în primii ani de activitate în domeniu, a avut de depășit o mare provocare – anume perspectiva pe care o avea asupra lucrurilor. „Munceam mult și susținut, erau atâtea de făcut și noi, doar o mână de oameni. Îmi plăcea foarte tare tot ce făceam, erau multe provocări, dar în același timp tindeam, speram, să ajungem la o destinație. Aveam o reprezentare mai mult vizuală a destinației acesteia, decât una concretă: îmi părea că mergem pe un plan înclinat și că, la un moment dat, panta trebuie să se termine și lucrurile să devină mai ușoare, să se așeze într-o anumită normalitate”, explică. A durat câțiva ani, dar la un moment dat și-a dat seama că momentul pe care-l aștepta nu avea să vină – sau, dacă ar fi venit, avea să dureze foarte puțin. „După fiecare vârf urmează un nou plan înclinat”, spune acum. „A fost o reală eliberare să abandonez așteptarea, proiecția asta neconstructivă, acum realizez că îmi bloca multă energie”, adaugă.

„Antreprenoriatul nu este despre o destinație, ci despre călătoria continuă pe plan înclinat. Dacă ai flexibilitate și îmbrățișezi ce nu poți schimba, ai un mare elan de a merge înainte. «Mindseturile» noastre sunt deseori purtătoare de astfel de blocaje și este util să ni le revizuim periodic.”

Business și valori
În iunie 2018, Esop va găzdui reuniunea pe Europa a membrilor CORFAC International, fapt pentru care acum se lucrează la mai multe proiecte de creștere a coeziunii și conectivității rețelei, alături de concentrarea pe dezvoltarea continuă a firmei și a echipei din spatele ei.În ceea ce privește valorile după care se ghidează în afaceri, Mirela Raicu consideră că în business în general și în domeniul consultanței în special, onestitatea este „piatra de temelie”. Crede, de asemenea, în asumarea responsabilității pentru ceea ce face, dar și în învățarea și dezvoltarea continuă.

 

O profesie ce tinde să te acapareze
Este de părere că, în domeniul consultanței imobiliare, femeile și bărbații au șanse egale – chiar dacă cele dintâi au anumite calități „înnăscute”, ce le ajută să se integreze mai ușor. Pe de altă parte, această profesie tinde să te acapareze, atunci când îți place ceea ce faci și vrei să oferi un nivel ridicat de calitate. Astfel, echilibrul vieții profesionale cu cea personală este dificil de menținut. „Este un capitol provocator și la care mai am multe optimizări de făcut. Cum și soțul meu este implicat într-un business propriu (biroul CUBE Architecture), suntem amândoi indulgenți cu agenda celuilalt, care uneori acaparează o parte din timpul personal. Încercăm, totuși, să limităm aceste momente, mai ales în ultimii ani, de când a apărut fiul nostru, Vlad (acum de opt ani)”, mărturisește.

Co-fondatoarea Esop Consulting are multiple motivații în carieră. Una dintre ele este reprezentată de familia extinsă de „like-minded people” ce s-a construit în cadrul firmei. O a doua este dată de persoanele pe care are ocazia să le întâlnească în cadrul companiilor cu care colaborează. „Sunt oameni care te inspiră, pun multe întrebări, au varii răspunsuri sau teorii. Cele mai frumoase momente în real estate le asociez cu oamenii care mă inspiră, pe care i-am întâlnit”, explică. Nu în ultimul rând, i se pare motivant procesul de a găsi soluții. „Proiectul fiecărui client este un puzzle, o problemă ce are mai multe rezolvări poate, dar trebuie căutată cea optimă. Sau uneori nu are niciuna, și atunci soluția trebuie creată. Când simți că ai găsit sau creat o astfel de soluție, ai o mare satisfacție”, subliniază.

„Cred că m-a atras dintotdeauna mediul de business pentru că îmi place interacțiunea umană, care în business e piatra de temelie. Sunt o persoană extravertită, ceea ce britanicii numesc «a people person».”

Vânzările, baza oricărei afaceri
Dintre lucrurile ce ar trebui îmbunătățite la piața în care activează, Mirela Raicu crede că foarte importantă este nevoia de pregătire. „Am resimțit în domeniul imobiliar lipsa unei școli reale de vânzări. Aceasta în condițiile în care vânzările sunt resortul de la baza oricărui business privat”, punctează. Crede că, deși domeniul oferă avantajul unei mari libertăți de formare, mai multă structură și orientare ar fi benefice atât clienților, cât și consultanților – mai ales celor aflați la început de drum. Recomandările sale pentru femeile aflate în această din urmă situație ar fi să se implice 100% în tot ceea ce fac și să investească continuu în dezvoltarea lor. Deși e adesea dificil în iureșul treburilor zilnice, „rezultatele vor apărea negreșit”.

Timpul liber
Îi plac „schimburile de idei” cu prietenii, la o cafea sau la o cină, dar și să călătorească, atunci când are mai mult timp la dispoziție. Cititul se numără, de asemenea, printre hobby-urile sale. Are mai multe cărți „de suflet”, însă o lectură extrem de actuală și utilă, ce crede că ar trebui să se studieze și în școli, ar fi În căutarea fericirii, a lui Bertrand Russell. Filmul preferat este, fără nicio îndoială, Matrix. „Cred că este unul dintre cele mai frumoase filme-metaforă produse de Hollywood, foarte bogat în semnificații”, explică.

 

Articolul face parte din proiectul editorial special “Femei de succes în Imobiliare”, derulat de Imobiliare.ro pe parcursul lunii martie. Acesta are ca obiectiv recunoașterea meritelor, performanțelor și rezultatelor de excepție ale femeilor care lucreaz ă în business-uri de pe piața de real estate din România.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *