Mai puțin e mai mult sau cum se maturizează piața rezidențială din România

Less is more – un concept care se potrivește perfect evoluției pieței rezidențiale românești din primele zece luni ale anului 2019, o perioadă caracterizată de o anumită fluctuație, în ambele sensuri, a numărului de tranzacții cu apartamente, dar și de o creștere constantă a soldului creditelor pentru locuințe, de o cerere solvabilă, generată de clienți foarte bine informați în legătură cu toate aspectele tranzacțiilor imobiliare.

Mauricio Mesa Gomez cordia

Mai puține tranzacții cu apartamente în primele zece luni din 2019 – 27.709 în București față de 29.612 în aceeași perioadă din 2018, potrivit datelor ANCPI – nu reprezintă un semn al unei înrăutățiri a situației economice, în condițiile unei creșteri susținute a soldului creditelor pentru locuințe, ci o caracteristică a maturizării pieței rezidențiale.

Situația este aceeași în principalele piețe rezidențiale din România. La nivel național, tranzacțiile cu apartamente au scăzut în primele zece luni din 2019 față de aceeași perioadă din 2018, însă soldul total al creditelor pentru locuințe a crescut constant și susținut, atingând, în octombrie 2019, nivelul de 111,1 miliarde de lei, față de 102,2 miliarde de lei în octombrie 2018.

Maturizarea unei piețe rezidențiale înseamnă o creștere lentă, cu fluctuații minime într-o direcție sau alta, fără evoluții spectaculoase într-un sens sau altul și exact acest lucru se întâmplă în prezent în România. Evoluția fără mari variații a prețurilor apartamentelor reprezintă și ea un bun indicator în privința acestei tendințe tot mai accentuate de maturizare a pieței rezidențiale. La nivel național, prețurile cerute au crescut cu 1,9% în luna octombrie față de luna septembrie, potrivit Indicelui Imobiliare.ro, în vreme ce creșterea față de octombrie 2018 este de 5,5%.

 ⇓ DESCARCĂ GRATUIT RAPORTUL INTEGRAL ANALIZE IMOBILIARE T3 ⇓

Este o creștere sănătoasă, generată de legea cererii solvabile și a ofertei adaptate cerințelor clienților. Cumpărătorii se ghidează, atunci când iau decizia de cumpărare, după un mix de criterii care include elemente precum calitatea proiectului, prețuri corecte, spații verzi, localizare bună, acces facil la mijloacele de transport în comun, apropiere față de școli, parcuri și facilități sociale. Nu mai cumpără doar metri pătrați, sunt interesați de calitatea spațiului construit, de compartimentarea locuinței, de serviciile oferite de către dezvoltator. De pildă, tehnologia modernă, precum sistemele smart-home și stațiile de încărcare pentru mașinile electrice, este un criteriu care devine din ce în ce mai important pentru clienți. Pentru ei, contează întreaga experiență de locuire, nu doar locuința în sine.

Maturizarea pieței rezidențiale din România este un proces ce va continua în perioada următoare, dezvoltatorii a căror ofertă este adaptată acestor cerințe vor fi cei care vor avea succes, iar clienții se vor putea bucura de locuințe în care chiar să se simtă acasă.

Autor: Mauricio Mesa Gomez, Country Manager Cordia România

Citește și: Evoluția pozitivă a cererii a dus la relansarea creșterii prețurilor

Citește și: Prețurile își accelerează creșterea pe fondul majorării cererii și al schimbărilor survenite pe piața nouă din București – RAPORT Analize Imobiliare

Citește și: Șapte piețe rezidențiale, analizate de la A la Z. Descarcă ACUM GRATUIT raportul aferent orașului tău!