Profilul agentului imobiliar în România. Ce provocări întâmpină zi de zi și cât câștigă într-o lună?

Cea mai mare provocare cu care se confruntă în activitatea de zi cu zi agentul imobiliar este constituită de așteptările nerealiste care vin din partea clienților, potrivit unui studiu de piață realizat de RE/MAX România în parteneriat cu Veridio.

Așteptările nerealiste pot veni atât din parte celor care vor să vândă o proprietate, cât și din partea cumpărătorilor, iar 51% dintre cei mai bine de 250 de respondenți care au luat parte la studiu se lovesc de această problemă.

„Pentru a reuși să calibreze aceste așteptări la realitatea din piață, agentul ar trebui să cunoască foarte bine detalii legate de prețuri, valoarea imobilelor și contextul social. Totodată, este necesar să aibă bune abilități de comunicare, pentru a-și putea convinge clienții să își regândească termenii tranzacției”, spun reprezentanții RE/MAX România.

O altă provocare poate fi și estimarea corectă a valorii unui imobilul, la rândul său legată de așteptările clienților, dar și de cât de informat este agentul.

Când vine vorba despre verificarea corectitudinii unui preț în cadrul tranzacțiilor, cei mai mulți agenți fac comparații pe portalurile online care oferă evaluări comparative automate. Alții se bazează pe experiența profesională proprie sau pe cea a altor agenți din piață sau au în vedere comparații online pe site-uri imobiliare.

„Corectitudinea prețului unei proprietăți poate reprezenta o provocare pentru agentul imobiliar, mai ales în condițiile în care tendințele pieței și așteptările clienților pot fi diferite. Este important să te asiguri că poziționarea este corectă, în caz contrar fiind posibil să întâmpini greutăți în finalizarea tranzacției, fie să dezavantajezi una dintre părți”, spun autorii studiului.

„Accesul oficial pentru agenții imobiliari la prețurile din contractele de vânzare-cumpărare anterioare, și nu doar la oferte, ar fi o sursă de informații de real ajutor”, adaugă ei.

Relația cu clienții

Când vine vorba despre principalele modalități de comunicare cu clienții lor, 59% dintre cei intervievați spun că se bazează în munca de zi cu zi pe apelurile telefonice.

Întâlnirile față în față rămân în continuare importante, dar în condițiile pandemiei comunicarea a fost adaptată și pentru a integra diverse tehnologii. Unii comunică și prin Facebook Messenger sau prin WhatsApp cu clienții lor, alții organizează video conferințe cu aceștia.

Principalele obiecții pe care le întâlnesc agenții în relația cu clienții, la semnarea unui contract de servicii, vin pe fondul comisionului și în cazul prețului imobilului.

Mulți dintre cei intervievați spun, totodată, că se confruntă cu refuzul proprietarului de a semna un contract.

Educația contează

Doar 2% dintre respondenți consideră că au acumulat până acum toate cunoștințele de care au nevoie pentru a-și face bine meseria. Cei mai mulți preferă să se dezvolte în continuare, alegând în acest sens informarea constantă, cursuri, traininguri sau participarea la diverse evenimente.

Cei mai mulți sunt interesați de cursuri cu informații legate de evaluarea proprietății și de aspecte juridice pe teme specifice domeniului imobiliar.

Cât se câștigă în domeniu

Dintre cei care au participat la studiu, 44% au declarat că în 2020 au câștigat în medie lunar între 3.000 de lei și 10.000 de lei. Alți 33% au spus că au avut venituri mai mici de 3.000 de lei lunar.

Din total, 10% dintre cei intervievați susțin că anul trecut au avut lunar câștiguri medii de peste 20.000 de lei.

Citește și: Apartamentele s-au scumpit cu 41% în acest oraș în doar cinci ani. Mari proiecte rezidențiale și investiții pe plan local

Citește și: În cât timp vinzi un apartament în marile orașe? Pe cea mai scumpă piață din țară ai nevoie de 86 de zile

Citește și: Tot ce trebuie să știi despre piața rezidențială din București la începutul lui 2021. Câte apartamente s-au vândut în ianuarie și cum merg prețurile?

Jurnalist cu aproape 10 ani de experiență în presă online, media și comunicare, care s-a alăturat echipei Imobiliare.ro în 2017. Activitatea sa este orientată pe segmentul B2B, concentrându-se pe subiecte de interes pentru specialiștii din real estate și construcții, știri, analize și proiecte editoriale menite să evidențieze realitatea de la nivelul pieței. (Contact: corina.varlan@imobiliare.ro)