Opinie Liviu Lepădatu, Director General Atria Urban Resort, privind evoluția pieței imobiliare în perioada pandemică. Trendul prețurilor și ce caută cumpărătorii

Pandemia a schimbat preferințele românilor în ceea ce privește selectarea unităților locative, oamenii au înțeles importanța alegerilor lor pe termen lung și că un apartament este mai mult decât „un acasă”, este și cea mai bună metodă de păstrarea sau creștere a banilor investiți.

foto: Liviu Lepădatu Director General Atria Urban Resort

Ca tendință generală, oamenii caută apartamente mai luminoase, mai spațioase, cu balcoane mari sau cu grădini, caută spații libere și deschise, doresc mai multă verdeață. Piața este împărțită între cei care au migrat către case în afara orașului și cei care nu renunță la granițele orașului, dar sunt atrași de proiecte cu o peisagistică mai naturală sau în apropierea unui parc de stat, public. Zonele în dezvoltare reprezintă o oportunitate pentru consumatorul pieței de mijloc pentru că oferă oportunitatea unui “return-on-investment” mai mare.

Majoritatea cumpărătorilor au căutat să facă un upgrade al spațiului de locuit în această perioadă, de la garsonieră la două camere sau de la două la trei camere, pentru că oamenii au fost nevoiți să transforme locuința în birou sau sală de școală pentru copii fără a renunța la un loc unde să-și petreacă și timpul liber.

În cazul nostru, vânzările nu au fost impactate negativ de pandemie, dimpotrivă, având un proiect care satisface nevoile actuale, în această nouă paradigmă, am reușit să tranzacționăm prima fază în întregime, iar a doua fază este vândută în proporție de 55%. Mediul online a fost cel preferat pe timpul crizei sanitare. Vizionările virtuale, discuțiile prin intermediul platformelor specializate, măsurile de siguranță implementate, toate aceste măsuri au sprijinit potențialii clienți în luarea unei decizii.

Pentru viitor, se conturează preferința pentru proiectele în care densitatea construcțiilor este redusă, în favoarea spațiilor verzi, plus un mix de facilități – piscine, zone de joacă, parcuri. Cumpărătorul este mai selectiv și pune preț pe beneficii, arhitectură și urbanism. Legat de prețuri, trendul este ascendent. Materialele de construcție s-au scumpit substanțial din iarna 2021 și aceste creșteri vor avea un impact asupra prețului final al apartamentelor sau al caselor. Multe dintre materialele din domeniul construcțiilor provin din alte țări, materia primă este cotată pe bursele internaționale, iar furnizorii au întâmpinat probleme la nivel logistic: toate aceste efecte se vor regăsi în prețul produsului finit. Pe viitor, pregătirea proiectelor pentru a fi conforme cu Pactul Verde European, prin utilizarea energiei regenerabile, ar putea fi un factor generator de scumpiri suplimentar.

În pofida acestor tendințe actuale, suntem de părere că orice obstacol poate fi depășit când dezvoltatorul oferă un produs durabil, când își cunoaște publicul-țintă. Iar în domeniul imobiliar, totul se rezumă la raportul calitate-preț. Relația dintre vânzător și cumpărător trebuie să fie win-win. Proiectele care au un concept în care se regăsește consumatorul sunt – și vor fi mereu – de succes.

Liviu Lepădatu, Director General Atria Urban Resort

Jurnalist cu aproape 10 ani experiență în media. A publicat articole și interviuri în revista Danube Connects, Carpatair Magazine, iar mai târziu a practicat jurnalismul de televiziune în cadrul postului Digi24 din Timișoara. Activitatea sa în Imobiliare.ro este axată pe subiecte de interes pentru specialiștii din real estate și construcții, știri și analize de piață menite să ofere informații semnificative în piața imobiliară din România. (Contact: corina.sfia@imobiliare.ro)