România oferă, comparativ cu alte piețe mai dezvoltate din regiune, randamente semnificativ mai bune pentru clădirile office de calitate.

În cadrul unei conferințe organizate recent de Cushman & Wakefield Echinox și firma de avocatură Dentons Romania, omul de afaceri Ovidiu Șandor, CEO al companiei Mulberry Development, a vorbit și despre perspectivele pieței office autohtone, inclusiv din punctul de vedere al potențialului investițional. „Nu cred că o să rămânem toți să lucrăm de acasă”, a declarat Șandor, estimând că aproximativ 30% dintre angajații care au lucrat până acum de acasă se vor întoarce la birou până la finele acestui an. În opinia omului de afaceri, piața de birouri va fi susținută de nevoia de diminuare a densității personalului la locul de muncă, pe fondul epidemiei de COVID-19 – astfel, acest indicator va crește, probabil, de la 8-11 metri pătrați per angajat (cât era până acum) până la 20 de metri pătrați per angajat.

În acest context, Șandor a precizat că, în momentul de față, tranzacțiile pe segmentul de birouri continuă – „și nu la prețuri de «distressed assets», ci la prețuri normale”. Încrederea antreprenorului în viitorul pieței de birouri este vădită și de decizia de a continua dezvoltarea componentei office (alături de cea rezidențială) din cadrul ansamblului multifuncțional ISHO, din Timișoara – cu toate că cea hotelieră a fost trecută în așteptare, pe fondul crizei din domeniul sanitar.

Citește și:
O poziție precaut-optimistă: piața rezidențială în contextul COVID-19, prin ochii dezvoltatorului Ovidiu Șandor

Investiții de 600 de milioane de euro așteptate pe office în 2020

De menționar ar fi că, potrivit unui raport de piață lansat de compania de consultanță Colliers Internațional România la începutul acestui an releva că randamentul investițional pentru cele mai bune clădiri de birouri din România era unul foarte bun pentru Europa Centrală și de Est (ECE), anume 7% (cu potențialul unei scăderi, totuși, în 2020); spre comparație, în alte țări din regiune randamentele se situau semnificativ mai jos: 4% în Praga, 4,5% în Varșovia și 5% în Budapesta.

În acest context, reprezentanții companiei estimau, pentru anul în curs, tranzacții de peste 600 de milioane de euro pe segmentul office al pieței locale. „Cifra de 600 de milioane de euro se referă doar la investițiile aflate într-un stadiu avansat, astfel că ar putea fi chiar mai mare până la final de an; include și vânzarea portofoliului NEPI Rockcastle către AFI Europe pentru peste 300 milioane de euro, tranzacție semnată la finalul anului trecut, dar așteptată să se finalizeze în lunile următoare”, explicau consultanții Colliers.

Suprafața spațiilor de birouri livrate în Capitală în anul 2019 a fost de aproximativ 286.000 metri pătrați, aproape dublu față de cei 150.000 de metri pătrați livrați în 2018. În afara Bucureştiului, au fost livrate, anul trecut, proiecte totalizând 94.000 de metri pătraţi, trei sferturi din spații fiind în clădiri construite în Cluj-Napoca (37.000 de metri pătrați) și în Timişoara (35.000 de metri pătrați), urmate de Brașov (15.000 de metri pătrați) și Iași (7.000 de metri pătrați).

Pentru 2020, stocul de birouri estimat spre livrare se situa la 200.000 de metri pătrați în Capitală și, respectiv, la 150.000 de metri pătrați în celelalte patru orașe menționate.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *