Circa 60% dintre angajații care, înainte de pandemie, mergeau la muncă zilnic în clădirile de birouri din principalele două centre de business ale țării, București și Cluj, lucrează în continuare de acasă, chiar și după ridicarea stării de urgență. Cei mai mulți corporatiști sunt așteptați să își reia activitatea la birou în cursul lunii iunie sau din toamnă.

Primele cazuri de infectare cu noul coronavirus au apărut în România la sfârșitul lunii februarie, iar la mijlocul lui martie a fost instaurată la nivel național starea de urgență, alături de un set de măsuri stricte menite să combată răspândirea COVID-19 în rândul populației. Așa au ajuns 96% dintre angajații care, în mod normal, lucrau în clădirile de birouri din Capitală și din Cluj să se izoleze în propriile locuințe și să muncească de acasă.

În timpul stării de urgență, doar 4% dintre angajați și-au continuat activitatea de la birou, gradul de populare a clădirilor de birouri fiind așteptat însă să crească în următoarea perioadă de zece ori.

Mai mult de jumătate dintre angajații din zona serviciilor vor continua să lucreze de acasă, potrivit unui sondaj aplicat de compania de consultanță imobiliară Cushman&Wakefield Echinox în rândul a 33 de companii cu sediile în clădirile de birouri din București și Cluj, cu un total de peste 17.000 de angajați.

Jumătate dintre aceste companii revin la birou cu o parte importantă de angajați în iunie, dar 20% dintre firme și-au amânat întoarcerea pentru luna septembrie. Există chiar și angajatori care își propun să revină la birou abia de la începutul anului 2021.

„Companiile vor continua să practice un mix între munca de la birou și munca de acasă dintr-o serie de motive, precum dorința unora dintre companii de a testa eficacitatea muncii de acasă pe un interval mai lung de timp sau atitudinea mai prudentă a unor angajați care vor să evite pe cât posibil locurile aglomerate, precum mijloacele de transport în comun”, este de părere Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman&Wakefield Echinox.

„Cel mai important aspect este însă legat de faptul că la o densitate medie de circa 10 mp/angajat, cât era standardul în piața locală înainte de pandemie, este imposibilă revenirea la birou cu toți angajații cu respectarea normelor de distanțare recomandate. Astfel, considerăm că acest procent de 40% este aproape de capacitatea maximă a spațiilor de birouri deja închiriate în contextul actual, reconfirmând necesitatea sediilor de birouri și chiar protențialul de redimensionare a acestora prin preluarea unor spații suplimentare”, a mai explicat Cojocaru.

În prezent, stocul de birouri moderne din București și Cluj se ridică la aproape 3,5 milioane de mp, găzduind peste 300.000 de angajați din domenii precum IT, telecom, servicii financiare, servicii profesionale sau media.

Infografic: detalii despre respondenții sondajului realizat de Cushman&Wakefield Echinox

O serie de voci din real estate au declarat, în ultima perioadă, că pandemia îi va face pe mulți dintre angajați să lucreze, de acum, și de acasă, dar și că perioada de izolare și munca remote îi vor influența pe termen lung pe cumpărătorii de locuințe, dar și pe dezvoltatorii de proiecte rezidențiale.

Mauricio Mesa Gomez, CEO-ul Cordia România, consideră, de exemplu, că nevoia de a separa spațiul de lucru într-un locuință a devenit cât se poate de clară, în contextul pandemiei,

„Cred că apartamentul viitorului va include un spațiu de lucru de acasă, un mic loc unde îți vei putea lua cu tine laptopul și telefonul, o zonă izolată de restul locuinței. Poate că nu vei lucra de acolo toată săptămâna, doar câteva zile pe săptămână. Nevoia de siguranță și de confort crește în momentul de față și nu se manifestă doar în interiorul apartamentelor, ci și în privința facilităților oferite de proiect și în privința mediului urban în care este localizat acesta. Toate influențează, de asemenea, modul în care proiectele vor arăta la exterior, dar și locația lor”, a declarat el recent.

Daniel Tudor, CEO-ul companiei de consultanță imobiliară The Concept, susținea în cadrul celei mai noi ediții imoExpert că există o potențială cerere pe viitor pentru apartamentele care dispun de spațiu în care poate fi amenajat cu ușurință un birou pentru cei care vor lucra tot mai mult de acasă.

„Există o cerere potențială, care încă nu se valorifică neapărat, dar noi credem foarte mult în ea. Este cererea pentru camere pe post de birou, cum se spune in Israel o cameră și jumătate sau două camere și jumătate. Noi le-am numit 1+1 sau 2+1, acel <plus unu> fiind o cameră mai mică ce poate fi folosită pe post de birou mai ales de cei care lucrează de acasă”, a explicat Tudor, menționând și că în opinia sa munca remote va fi tot mai întâlnită de acum înainte.

Citește și: Mai multe autorizații și metrul pătrat mai scump cu 225 de euro. Piața din Cluj se menține puternică, în ciuda pandemiei

Citește și: Pandemia nu le-a schimbat planurile. Unde își găsesc inspirația și ce buget alocă românii pentru gresie și faianță?

Citește și: Aproape 15.000 de locuințe noi în trei luni, date în folosință în România

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *