Răspândirea noului coronavirus (COVID-19) în București s-a simțit în ultimele zile și în activitatea The Concept, companie de consultanță imobiliară cu un portofoliu ce depășește 1.300 de unități cu o valoare de peste 150 de milioane de euro. Întâlniri au fost anulate și mai multe tranzacții s-au amânat. De săptămâna viitoare, CEO-ul anticipează că interacțiunea se va face tot mai mult online, dar și că cel puțin jumătate dintre clienții aflați în negocieri vor alege să amâne tranzacțiile.

„Săptămâna aceasta au fost anulate jumătate dintre întâlniri și amânate sau anulate jumătate din tranzacții. Săptămâna viitoare, probabil, se va ajunge la 25% întâlniri fizice, plus 10% întâlniri online. Tranzacții noi sunt în negocieri, probabil că dintre respectivii clienți cel puțin jumătate vor alege să amâne momentul tranzacționării. Excepție vor face apartamentele și casele unice sau oportunitățile de ultim moment pe care clienții nu vor vrea să le piardă”, ne-a declarat Daniel Tudor.

CEO-ul The Concept spune, totodată, că la ora actuală există confuzie în rândul dezvoltatorilor cu privire la întreaga situație creată de răspândirea COVID-19, dar ține să sublinieze că față de situația întâlnită în urmă cu 12 ani cei mai mulți dintre aceștia sunt bine capitalizați sau au finanțări solide în curs, fapt care îi pune la adăpost în cazul unui scenariu negativ.

Tudor consideră, de asemenea, că pe termen scurt se va înregistra o scădere semnificativă a cererii, dar că va fi vorba mai degrabă despre o amânare a deciziei până în momentul în care lucrurile se vor așeza pe un făgaș echilibrat.

„Dezvoltatorii insuficient capitalizați sau nefinanțabili vor fi nevoiți să recurgă la promoții pentru a-și continua proiectele, deci pot fi și scăderi punctuale de prețuri. Dacă șantierele se opresc, atunci e posibil să fie o oprire temporară a activității tuturor – dezvoltatori, constructori, vânzători – și companiile vor trebui să negocieze cu angajații o reducere temporară a salariilor astfel încât să nu fie nevoite să dea afară din ei până la soluționarea problemelor. Fiecare își va stabili propria politică, dar un plan de criză, chiar și temporară, va trebui implementat”, a mai explicat el.

Vine criza pe piața imobiliară?

Întrebat dacă ne putem aștepta să vedem implicit o criză pe piața imobiliară din România, în condițiile în care numeroase sectoare ale economiei sunt afectate la nivel mondial de pandemia de coronavirus, Daniel Tudor ne-a răspuns că situația care ar putea să apară pe plan local ar fi cu totul diferită față de cea din 2008.

„Forța majoră oprește activitatea tuturor și îi absolvă de îndatoriri pe perioada respectivă. Ce putem întâmpina este o criză diferită de cea din 2008-2010”, a spus el. Iată care sunt, în opinia sa, elementele distincte de această dată:

  1. În primul rând, este vorba despre o perioadă mult mai scurtă de timp, mai exact pe durata eradicării virusului plus câteva săptămâni sau luni de reacomodare la lucru.
  2. În al doilea rând, căderile similare celor de pe piețele financiare, dacă se întâmplă, se întâmplă greu și decalat pe piața imobiliară, plus că au loc într-un alt ritm. Piața imobiliară este, în general, o piață lentă, cu scăderi potențiale relativ mici pe perioade scurte – lumea lasă greu la preț și, de regulă, doar în situația unei crize profunde prelungite. Deci, doar o astfel de criză poate duce la scăderi semnificative ale prețurilor.
  3. În al treilea rând, criza poate fi de natura întârzierii începerii de noi proiecte și continuarea într-un ritm mai lent a celor în derulare, în special cele cu mai multe faze de construcție.

Sfaturi pentru cumpărători și pentru ceilalți jucători din piață

CEO-ul companiei de consultanță imobiliară are și o serie de recomandări atât pentru cumpărători, cât și pentru dezvoltatori.

„Sfătuiesc cumpărătorii să folosească timpul mai liber din următoarea perioadă pentru a se familiariza și mai bine cu ofertele de pe piață. Să accepte meeting-uri online cu reprezentanții de vânzări și să se documenteze de la aceștia mai bine în ceea ce privește cum sunt finanțate respectivele proiecte și nivelul de calitate a lucrărilor”, a spus el.

„Pe dezvoltatori îi sfătuiesc să dea ascultare cu mai multă atenție la cerințele și doleanțele cumpărătorilor și să fie înțelegători și flexibili cu aceștia. Pe toți agenții și consultanții din piață îi sfătuiesc să medieze cu calm și înțelegere reacțiile emoționale care pot apărea fie dintr-o parte, fie dintr-alta și să fie pregătiți și cu măsuri de criză pentru eventualitatea în care perioada ce vine se prelungește”, a adăugat el.

Citește și: Sfatul medicului pentru agenții imobiliari. Cum ne protejăm de coronavirus?

Citește și: Cum ne protejăm de coronavirus? Șapte reguli propuse de APAIR: Nu intrați în panică, informați-vă din surse oficiale

Daniel Tudor a menționat, de asemenea, că echipa sa va fi disponibilă în perioada următoare inclusiv pentru apeluri video.

În cadrul The Concept s-au luat deja măsuri concrete pentru evitarea contractării și răspândirii COVID-19. Birourile de vânzări au fost aprovizionate cu materiale dezinfectante, iar la ora actuală are loc pregătirea tuturor laptopurilor pentru video calls, atât pentru întâlniri de management, cât și pentru întâlniri cu clienții. În plus, din 16 martie, echipa va lucra de acasă.

La nivel mondial au fost confirmate peste 142.000 de cazuri de infectare cu noul coronavirus, cele mai multe în China, Italia, Iran, Coreea de Sud, Spania, Franța și Germania. În România, au fost confirmate până acum 99 de cazuri de infectare cu COVID-19, iar 6 persoane au fost declarate vindecate.

Citește și: Conduce o agenție prezentă în Timișoara și în București. Primele sale reacții, după ce infecția cu coronavirus a fost declarată pandemie

Citește și: Primele efecte ale noului coronavirus se fac simțite pe piețele imobiliare. Situațiile cu care se confruntă agenții

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *