Am stat de vorbă cu Sorin Răducu, unul dintre acționarii RENET, despre activitatea de agent imobiliar în cadrul unei rețele de agenți independenți.
Iar brand-ul personal nu reprezintă doar o sintagmă goală de conținut, pentru că are la bază încrederea dintre agent și client. ”Într-o perioadă dificilă, încrederea în agent primează. Lucrul pe care eu l-am obervat, având atunci deja o vechime de 10 ani în piața imobiliară, a fost că de multe ori, indiferent câtă publicitate faci agenției imobiliare, brand-ului, indiferent de poziționare și de vechime în piață, până la urmă închiderea unei tranzacții se face tot datorită încrederii sau relației care există între agent și proprietar”, spune Sorin Răducu.
Când vorbește despre RENET, Sorin Răducu menționează că firma are o dublă orientare: către agentul imobiliar și către clientul final. În privința colaborării RENET cu profesioniștii în imobiliare, lucrurile nu au stat întotdeauna așa cum sunt astăzi, când agentul încasează 100% din comision și plătește, în schimb, un abonament către rețeaua care-i furnizează servicii palpabile, precum accesul la un sediu poziționat central, în care să poată veni cu clienții; o infrastructură care pornește de la un CRM și ajunge până la partea de marketing și publicitate, dar și alte elemente esențiale pentru activitatea unui agent imobiliar, precum colaborarea cu un coleg de încredere și posibilitatea de a învăța unii de la ceilalți.
În prezent, RENET reunește sub aceeași umbrelă 25 de agenți care primesc, în schimbul abonamentului lunar, beneficii. ”Vorbim de un sediu central pus la punct, așa cum ai nevoie ca să te prezinți ok în fața unui client; o infrastrucutră care porbește de la un CRM – pe care individual, ca agent, nu ți l-ai permite și oricum ar fi o bătaie de cap pentru tine, de asemenea partea de marketing și publicitate, ca de exemplu Imobiliare.ro. Nu este foarte comod pentru un agent să poarte individual discuții cu fiecare portal în parte și înseamnă, de cele mai multe ori, costuri mai ridicate. Cu banii pe care-i plătesc la noi pentru un pachet, probabil că individual și-ar permite doar sediul într-un amplasament asemănător. Acum 80% din echipa noastră ar putea să lucreze individual, dar nu o fac pentru că suntem deja o echipă, au cu cine să colaboreze mult mai ok”, spune Sorin Răducu, precizând că modelul ”este construit pentru agenți pornind de la mintea unor agenți”.
Trei dintre asociații companiei Workflow, care administrează rețeaua și brand-ul RENET sunt agenți imobiiari, în timp ce al patrulea – Constantin Mârza – este it-ist. Ceilalți asociați sunt Robert Gagos și Vasile Ciorîță. ”În august 2012 am luat această decizie cu 100% și aveam doi agenți și acum suntem 25. Targetul nostru, din prima zi, au fost agenții productivi, pentru că a fost foarte clar că nu e un sistem care să se aplice unui agent care pornește de la zero, pentru că din prima zi când ai venit, ți-a apărut factura, deci deja te-ai încărcat cu costuri. Vorbim de antreprenoriat, nu de angajați. Agenții imobiliari în general nu sunt angajați. După calculele noastre, un agent, ca să poată fi liniștit pe acest model, trebuie să aibă o productivitate de 2.000 de euro pe lună, ca să-și acopere niște cheltuieli. Avem însă și o agentă care a pornit de la zero și care e deja cu noi de patru ani, ceea ce e mare lucru”, spune Sorin Răducu, precizând că majoritatea agenților erau, când au venit la RENET, ”fanatici ai intermedierii”, în timp ce acum sunt ”fanatici ai reprezentării exclusive”.
”În echipa aceasta s-au strâns oameni extraordinari, fiecare cu povestea lui și toți au reușit în ceea ce fac. De aceea, când ai o dificultate, te uiți puțin în jur. Avem și niște întâlniri, pentru că toți sunt foarte focusați pe învățare, toți sunt experți în ceva și avem periodic întâlniri în care împărtășim experiențe”, conchide Sorin Răducu.