După un an de pandemie: Cele mai importante două lecții învățate de unul dintre marii dezvoltatori din vestul țării

Cu investiții de peste 100 de milioane de euro, o experiență vastă în domeniul imobiliar și un portofoliu de peste 1.500 de locuințe construite în patru orașe, Wallberg este unul dintre cei mai activi dezvoltatori din România. În ciuda dificultăților cauzate în ultimul an de criza sanitară la nivel național, compania a păstrat ritmul de lucru în cadrul proiectelor aflate în derulare, iar recent a finalizat cea mai înaltă clădire din regiunea de vest a țării. Am aflat de la CEO-ul Wallberg, antreprenorul Valentin Morar, care au fost cele mai importante lecții învățate în timpul pandemiei, dar și care sunt acele elemente vitale de care ai nevoie pentru a te asigura că proiectul pe care îl lansezi pe piață este unul de viitor. 

Ca dezvoltator, cea mai importantă lecție pe care o puteai învăța pe parcursul ultimul an este pe atât de simplă pe cât a fost acesta de impredictibil și provocator – trebuie să fii mereu alături de clientul tău, spune Valentin Morar. De altfel, întreg contextul crizei sanitare nu a făcut altceva decât să-i reconfirme dezvoltatorului cu peste 17 ani de activitate în domeniul imobiliar că fără să o pui în aplicare nu poți avea succesul dorit.

„O bună parte din cumpărătorii noștri au rezervat viitorul apartament anterior pandemiei, când totul era stabil, iar odată cu instaurarea stării de lockdown mulți s-au speriat, s-au confruntat cu incertitudine asupra veniturilor și diferite probleme inclusiv de ordin financiar. Am fost alături de ei, am analizat fiecare caz în parte și am găsit soluții”, ne-a declarat CEO-ul Wallberg.

O altă lecție învățată, la fel de valoroasă, a fost și cea că alegerea oamenilor potriviți cu care să lucrezi în acest business este esențială.

„Încrederea a devenit cheie pentru ca o echipă să poată funcționa în aceiași parametri implementând de azi pe mâine un întreg proces nou de lucru. Modul de interacționare s-a schimbat radical, iar încrederea este cea care a făcut diferența”, a mai explicat Morar.

Fenomenul de digitalizare a accelerat, iar acest lucru s-a putut observa inclusiv în relaționarea cu clienții. La Wallberg, vânzările au început să se facă la distanță, iar dezvoltatorul continuă să le ofere potențialilor cumpărători această opțiune chiar și acum. Mai mult, recent a reușit să încheie o nouă tranzacție exclusiv online.

„Avem clienți care cumpără din străinătate punându-le la dispoziție toate materialele de marketing online de la poze și planuri la tururi virtuale și chiar la promisiunea de vânzare-cumpărare”, explică CEO-ul companiei, adăugând că, în opinia sa, această tendință se va amplifica pe viitor în cazul dezvoltatorilor care reușesc să le inspire încredere clienților.

Foarte importantă în ultimul an a fost în imobiliare și o cât mai bună capacitate de adaptare și chiar anticipare a trendurilor de la nivelul pieței. Aici, Wallberg a avut cu siguranță un avantaj.

În cazul proiectului aflat în derulare în Timișoara, care la finalizare va aduce pe piața locală 955 de apartamente noi, încă din faza de concept au fost gândite zone verzi generoase și un parc cu o suprafață de 6.000 de mp în jurul primului turn rezidențial din ansamblu, Tower One. Nevoia, dar și interesul cumpărătorilor pentru aceste aspecte a crescut considerabil după perioada de lockdown.

Acum, lucrările pentru Tower One, cea mai înaltă clădire rezidențială dată în folosință în regiunea de vest a țării, au fost finalizate și toate apartamentele sunt vândute. Se lucrează, în prezent, la cel de-al doilea turn care va avea 16 etaje și va găzdui aproape 150 de locuințe. Unitățile disponibile au fost vândute, deja, în proporție de 50%.

O altă tendință apărută pe fondul crizei sanitare a fost și mutarea biroului acasă. În apartamentele aflate în dezvoltare, cei de la Wallberg aveau deja în vedere trei componente majore de care au nevoie toți cei care lucrează de la distanță – intimitatea, liniștea și confortul.

„Suntem printre puținii dezvoltatori care își asumă costuri suplimentare de construcție determinate de zidăria dublă între apartamente, izolarea fonică sau acel spațiu în plus, atât de necesar pentru amenajarea biroului”, ne-a explicat Morar.

Să nu uităm nici de interesul tot mai mare pentru locuințele de vacanță. Și acesta a fost anticipat în proiectul din Brașov, Sunnyville, prin etaje retrase ce oferă zone ample de relaxare și țintesc chiar acest segment de piață.

De altfel, în toamna anului trecut dezvoltatorul a anunțat accelerarea planurilor sale pentru acest ansamblu.

Succesul unui proiect rezidențial

Dintr-un proiect rezidențial care să fie cu adevărat unul sustenabil, de viitor, nu trebuie să lipsească facilitățile complementare zonei de locuire, nici spațiile verzi sau de relaxare. La acestea se adaugă și aspecte precum accesul facil la servicii și o intrastructură tech cât mai bună, în opinia CEO-ului Wallberg.

Mai mult, dezvoltatorul trebuie să asigure o eficiență energetică ridicată pentru clădirile sale și, dincolo de un design bun și o arhitectură de valoare, nu trebuie să ignore nici esența unui proiect rezidențial – conceptul de locuire.

„Succesul unui proiect, din perspectiva dezvoltatorului, dincolo de profitul implicit, este dat de valoarea pe care o aduce viitorului rezident, zonei și orașului”, spune Valentin Morar.

De altfel, rolul dezvoltatorului este vital în crearea unor comunități urbane durabile, iar responsabilitatea sa, pe măsură.

„Ca dezvoltator ai un mare privilegiu, dar și o responsabilitate uriașă. Nu produci un bun consumabil, ci definești comunități urbane, redesenezi zone urbane și îți lași definitiv amprenta asupra unui oraș. Cine înțelege această responsabilitate înțelege și că are șansa să își aducă propria contribuție la dezvoltarea unui oraș”, conchide CEO-ul Wallberg.

Citește și: #GALA2021 – Intră în cursa pentru cele mai râvnite premii dedicate dezvoltatorilor imobiliari. Proiectul tău merită să câștige!

Citește și: Primele detalii despre juriul care va desemna câștigătorii Galei Profesioniștilor în Imobiliare 2021

Citește și: Are în portofoliu proiecte rezidențiale în patru orașe din țară. Cum vede acest dezvoltator amânarea majorării plafonului pentru TVA 5% până în 2022?

Jurnalist cu aproape 10 ani de experiență în presă online, media și comunicare, care s-a alăturat echipei Imobiliare.ro în 2017. Activitatea sa este orientată pe segmentul B2B, concentrându-se pe subiecte de interes pentru specialiștii din real estate și construcții, știri, analize și proiecte editoriale menite să evidențieze realitatea de la nivelul pieței. (Contact: corina.varlan@imobiliare.ro)