Light Dark

Alina Niculae deține propria agenție, dar este și partener Galaxy Imob. După șapte ani de experiență, crede cu tărie că a fi un agent imobiliar corect și profesionist este un obiectiv cât se poate de realizabil și nu un… „mit urban”. Valorile după care se ghidează în viața profesională sunt aceleași pe care le aplică și în cea personală, anume seriozitatea, perseverența, creativitatea, responsabilitatea, calitatea și, mai ales, respectul față de client și față de cuvântul dat acestuia. Nu promite ce nu poate asigura, preferă să refuze o cerere (și să recomande un alt coleg!) dacă își dă seama că nu poate ajuta așa cum o face de obicei.

alina niculae

A urmat cursurile facultății de Management Turistic și Comercial, însă primul job pe care l-a avut a fost în domeniul vânzărilor directe – ceea ce a ajutat-o să înțeleagă importanța stabilirii unui contact personal cu potențialul client. Spune că domeniul imobiliar a fost cel care a „ales-o”, iar asta încă de două ori. Prima dată a fost prin anul 2006, când era la începutul experienței sale în vânzări și i s-a oferit un job de agent imobiliar. „Am fost curioasă, dar, ascultând părerile celor din jurul meu, care nu aveau o impresie tocmai bună despre această activitate și (acest) domeniu, am ales să nu accept oferta. La scurt timp după aceea, mi-a părut rău. Dar mi-am dat seama ulterior că nu eram pregătită”, povestește acum.

„Am ales să îmi ascult intuiția”

A doua invitație pe „scena” imobiliarelor a primit-o șase ani mai târziu, în anul 2012 – adică în plină criză. „De data aceasta, am ales să îmi ascult intuiția și mai puțin pe cei din jur și să accept provocarea de a lucra într-un domeniu cu totul nou. Nu mi-a părut rău nicio secundă, poate doar că nu am acceptat prima ocazie de a lucra in imobiliare, pentru că este o meserie pe care o fac cu multă plăcere”.

Ce îi place la munca sa? În primul rând, dinamismul, faptul că nicio zi nu seamană cu cealaltă, nicio tranzacție nu este identică cu alta (chiar în situații similare). „Cred că m-aș fi plictisit cumplit la un job la care ar fi trebuit să stau într-un birou de la 9:00 la 18:00!”, mărturisește. Apoi, este atrasă de faptul că poate cunoaște oameni cu personalități diferite, din medii foarte variate și cu povești de viață care nu au nimic în comun una cu cealaltă. Un alt atu este și flexibilitatea programului, ca și posibilitatea de a putea alege cu cine să lucreze. Există, desigur, și satisfacții financiare, dar acestea sunt contrabalansate de cele emoționale.

„Fiecare vânzare are povestea ei și, mai ales, felul ei propriu de a se face – sau nu. Și fiecare client este o provocare pe care o accept cu plăcere și responsabilitate, nu e nimic mai plăcut decât să vezi bucuria celor pe care ai putut să-i ajuți să-și găseasca un loc al lor. E și bucuria lucrului bine făcut, așa pot continua să ajut alți oameni.”

Reglementarea pieței, o nevoie majoră

Deși „pasionantă”, bineînțeles că activitatea în domeniul imobiliarelor nu a fost – și nu este! – lipsită de obstacole. Printre cele mai greu de surmontat se numără situația juridică neclară pe care o au unele imobile. „Unii clienți nu-și dau seama cât de mult conteaza într-o tranzacție aspectul legal și-i minimizează de multe ori importanța din lipsă de informare, ceea ce creează probleme mai târziu și poate duce chiar la anularea tranzacției respective”, explică Alina Niculae. Un al doilea obstacol important constă în tendința unor proprietari de a-și supraevalua proprietățile, în contextul unei conexiuni afective cu acestea. „Așa se ajunge la sume care sunt destul de departe de prețul real al pieței și care nu ajută nici la stabilirea unei relații de încredere între agent și proprietar, lucru întreținut și de ideile preconcepute legate de serviciile imobiliare sau de legislația imobiliară”, punctează reprezentanta Galaxy Imob. În acest context, crede că o nevoie majoră a pieței autohtone este reprezentată de reglementarea clară a profesiei de agent imobiliar și a serviciilor de profil, care ar duce la o creștere a încrederii consumatorului (fie el vânzător sau cumpărător).

„Lucrez într-un domeniu competitiv, care mă stimulează și unde nu mă plictisesc, un domeniu în care, cu cât investesc mai mult în dezvoltarea mea profesională și personală, am certitudinea că devin cea mai bună variantă a mea.”

Imobiliarele, mai degrabă un hobby decât un job

La capitolul reușite, Alina Niculae nu vine cu exemple de tranzacții, ci cu un „triumf” destul de personal: faptul că și-a învins, în timp, timiditatea „cronică”, din dorința de a fi un profesionist cât mai bun pentru clienții săi. „De felul meu, sunt o fire foarte retrasă, destul de timidă și tăcută, deci a merge firesc către ceilalți nu a fost un lucru ușor pentru mine. Da, departe de imaginea strălucitoare și plină de vervă pe care o au mulți despre cei din meseria mea. În mod evident, a contat enorm că primul meu loc de muncă a fost în acea firmă de vânzări, în care a trebuit să contactez zilnic persoane necunoscute și să vorbesc cu ele. Cumva, m-a forțat să ies din carapacea mea”, povestește.

„Sunt pasionată de munca mea, deci nu percep activitatea profesională ca pe un job, ci mai degrabă ca pe un hobby care-mi permite să trăiesc frumos. În carieră și în viața personală am grijă să-mi așez prioriățile și, astfel, să mă concentrez pe lucrurile importante și pe cele pe care le pot face cu adevărat. Pe de altă parte, am un susținător permanent în soțul meu, care mă ajută să trec de perioade mai încărcate și pe care mă pot baza în mod firesc.”

Recomandare: nu motivația financiară ar trebui să primeze!

Alina Niculae observă că, deși imobiliarele ar putea fi considerate mai accesibile pentru bărbați (datorită muncii de teren), în ultimii ani numărul femeilor interesate de acest domeniu a crescut semnificativ. Celor aflate în această situație le recomandă ca, mai întâi de toate, să se documenteze foarte bine cu privire la profesie, să cântărească atent argumentele pro și contra și să nu ia o decizie pornind de la motivația financiară. „Cu siguranță vor reuși mai bine dacă vor pune și un «strop» de pasiune în ceea ce vor face, clientul simte motivația agentului”, subliniază. Dacă decizia de a lucra în domeniu este deja luată, o femeie (sau orice persoană) ar trebui să-și stabilească o scală de valori, precum și o disciplină profesională, prin care se va defini mai târziu și prin care clientul o va recunoaște. „Pentru a avea succes, oricât de mic sau mare, este nevoie de muncă susținută, de formare profesională continuă într-un domeniu care este încă destul de nou la noi și unde este loc pentru toată lumea”, conchide reprezentanta Galaxy Imob.

„Văd un mare avantaj în faptul de a fi femeie în meseria aceasta; de exemplu, suntem poate mai atente la toate detaliile mici, care contează (este unul dintre lucrurile pentru care clienții mei mă recomandă de fiecare dată), și încercăm să vedem situația din mai multe unghiuri și să anticipăm cât mai mult reacțiile și cerințele celor din fața noastră. Și, mai ales, avem răbdare, o calitate esențială și subestimată în meseria aceasta.”